Pas op voor phishing emails vermomd als ‘casino-e-mails’

Je kunt het inmiddels zo gek niet bedenken of cybercriminelen hebben weer nieuwe trucjes gevonden om mensen te misleiden met phishing mails. Natuurlijk moet iedereen oppassen voor phishing e-mails, maar we willen bij Leukste-Casino.nl speciaal waarschuwen voor phishing e-mails vermomd als ‘casino-e-mails’.

Steeds meer consumenten ontvangen namelijk nepmails, die ook vaak worden aangeduid als phishing emails of valse e-mails. Hierin doen online criminelen zich voor als een bank, bedrijf, of overheidsinstelling. De laatste jaren zien we ook dat er steeds vaker wordt gecommuniceerd onder het mom van een online casino. En dat baart ons zorgen.

Wat zijn phishing emails?

Phishing emails zijn in wezen niets anders dan e-mails die hengelen naar het geld en de gegevens van de ontvanger. Ook worden deze nepmails steeds vaak gebruikt om virussen te verspreiden. Vooral de ransomware die beslag leggen op je persoonlijke bestanden kan heel gevaarlijk blijken. Elke dag zijn er volgens AvroTros Opgelicht?! zo’n 50.000 phishing emails in omloop en voor de duidelijkheid: daarmee hebben we het alleen over Nederlandse ontvangers. In de phishingmails worden berichten volledig nagemaakt, waaronder de huisstijl en dus ook de logo’s en de namen van mensen die bij bepaalde bedrijven en instellingen werken. Naast elektronische phishing bestaat er ook telefonische phishing. Nep-winacties voor gokkasten of jackpot slots zijn ook niet ongewoon.

En casino gerelateerde phishing mails?

Dat laatste zien we ook bij casino-gerelateerde nepmails. Zo worden er mooie geldprijzen beloofd, maar zijn er ook mails waarin wordt verzocht om achterstallige betalingen te voldoen. Casino nepmails kunnen vooral gevaarlijk zijn als je als speler actief bent bij verschillende online casino’s en daardoor zelf ook het overzicht bent kwijtgeraakt. Ons aanraden is dan ook om te allen tijde te spelen bij online casino’s die beschikken over een licentie. Ga dus niet bij het eerste de beste online casino spelen als je zin hebt in een potje blackjack. Zo weet je dat er in ieder geval vanuit het casino zelf niet wordt gefraudeerd. 

Wat kun je zelf doen?

Om er als speler zelf niet in te trappen, kun je verschillende dingen voorzorgsmaatregelen treffen. Zo raden we je aan om te letten op de volgende punten:

  • Afzender: ken je het e-mailadres van de afzender niet? Dan raden we je aan de mail als spam te rapporteren. Dat bedoelen we ook als je wel regelmatig mails krijgt van een bepaald online casino, maar als dit specifieke e-mailadres ineens afwijkt van het reguliere e-mailadres.
  • Verzoek tot betalen: elke e-mail waar op één of andere manier om geld wordt gevraagd, moet je zorgvuldig nakijken en het liefst negeren. Als je een betaling moet verrichten aan jouw online casino dan kun je de info hierover vaak ook terugzien in jouw account.
  • Taalgebruik: alhoewel cybercriminelen steeds creatiever worden, komt een groot deel van de nepmails van buitenlandse afzenders. Het is dan ook niet ongewoon dat er niet correct Nederlands of zelfs Engels wordt geschreven in de mail. Klopt er iets niets aan de zinsopbouw of zie je overduidelijke taalfouten? Dan zou er een belletje moeten gaan rinkelen. 
  • Klik niet automatisch op de links: houd je muis over de url heen en kijk of je niets verdachts ziet. Merk je wat raars op? Klik dan vooral niet. Soms wordt met een klik op de link al een virus verspreid.
  • Contact opnemen: neem contact op met de klantenservice als je het niet vertrouwd. Gebruik daarvoor nooit het e-mailadres of het telefoonnummer uit de specifieke email, maar zoek altijd de contactgegevens op via de officiële website van het casino. Als je het casino niet kent, vermijd dan elke vorm van contact.
  • Trek het casino na: kan je zo niet herinneren of je ooit een keer bij het casino het gespeeld? Zoek dan op de naam van het casino en neem de reviews over de aanbieder door. Check ook altijd of het online casino op een blacklist staat.